Programul MBSR – Ce este, de ce să-l urmezi și care sunt beneficiile?

Mindfulness-Based Stress Reduction este un program de 8 săptămâni, inițial dezvoltat de Jon Kabat-Zinn, în 1979, la Universitatea Massachusetts Medical School.

MBSR sau Mindfulness-Based Stress Reduction este un program de 8 săptămâni, inițial dezvoltat de Jon Kabat-Zinn, în 1979, la Universitatea Massachusetts Medical School. De când a fost conceput acest program și până în prezent, mai mult de 24.000 de participanți au parcurs acest curs încercând să descopere și să utilizeze propriile resurse interioare pentru găsirea echilibrului, sănătății și stării generale de bine. 

Prin practici formale de mindfulness, discuții și experiențe individuale, participanții învață modalități de cultivare a atenției, astfel încât să poată răspunde provocărilor vieții (inclusiv stres, durere și boli) cu mai multă ușurință, adaptat și echilibrat, optimizându-și starea de sănătate generală precum și performanțele profesionale.

În 2011, un studiu publicat în Social Cognitive and Affective Neuroscience (SCAN) a raportat că practicarea terapiei de reducere a stresului (MBSR) bazată pe mindfulness poate conduce la modificări structurale ale creierului (mai precis ale amigdalei).

Care sunt beneficiile acestui program?

Evident, dacă ați ajuns aici, cu siguranță vă întrebați ce câștigați urmând un program de mindfulness care se desfășoară pe durata a 8 săptămâni. 

O să notez pe scurt, mai jos, câteva dintre cele mai întâlnite efecte, la care fiecare dintre voi poate adăuga, după bunul plac și propriile descoperiri:

  • o capacitate mai mare de a face față stresului;
  • mai multă energie pentru lucrurile de zi cu zi
  • mai mult entuziasm pentru viață și pentru activitățile pe care le faceți în fiecare zi;
  • o scădere a simptomelor de „burnout”, de anxietate sau depresie;
  • o scădere a oboselii cronice;
  • echilibrarea sistemului nervos;
  • îmbunătățirea abilitaților de focus și concentrare;
  • îmbunătățirea capacității de reglare emoțională
  • creșterea rezilienței;
  • dezvoltarea inteligenței emoționale și a optimismului.

Ce spun cei care au urmat cursurile unui program de MBSR?

Cred că mai bine decât aș putea descrie eu, o pot face răspunsurile celor care au urmat cursurile programului MBSR. Dacă aveți pe cineva aproape de voi, întrebați-i cum au fost înainte și ce modificări au observat după cele 8 săptămâni. Eu am rugat două dintre participantele la primul modul să împărtășească câteva cuvinte despre cum s-au simțit. Iată, mai jos, ce mi-au spus.

„De-a lungul anilor am participat la multe programe și sesiuni de dezvoltare personală, dar programul de mindfulness de 8 săptămâni de reducere a stresului (MBSR) pe care l-am urmat alături de Simona se află în topul listei mele. Deși citisem câteva cărți de mindfulness înainte și eram familiarizată cu noțiunile generale, abia la acest curs de 8 săptămâni am descoperit ceea ce înseamnă de fapt mindfulness. Și mi-a plăcut mult. La fiecare ședință Simona ne-a explicat elementele de teorie, după care le-am pus în practică. Am făcut toate exercițiile după programul lui Jon Kabat-Zin, de la mindfulness yoga la meditația recunoștinței, respirației sau scanarea corpului. În fiecare săptămână am primit teme, practică formală și informală care să ne ajute să aprofundăm și să înțelegem mai bine noțiunile învățate și puse în practică la curs.

Ce mi-a plăcut cel mai mult? Atmosfera – decorul cu pernele și saltelele de yoga, dar și cu bețișoarele parfumate, dar mai ales răbdarea Simonei pe care a avut-o cu noi, cu fiecare participant, cu toate întrebările și nelămuririle noastre. Acum, la aproape 10 luni de la finalizarea cursului practic o mare parte din exercițiile învățate și sunt conștientă de puterea pe care o au aceste exerciții, prin practică zilnică, de a-mi reduce stresul, anxietatea și de a mă echilibra.” Cristina, participant program MBSR

CITEȘTE ȘI CUM SĂ COMBAȚI GÂNDURILE NEGATIVE – 5 PAȘI CARE TE POT AJUTA

„Programul MBSR a însemnat pentru mine opt săptămâni de înrădăcinare în sine, de creare a unui spațiu interior unde pot lua naștere alegeri sănătoase, și de explorare a legăturii dintre corp, emoții și gânduri, într-un cadru definit de acceptare și compasiune față de sine și față de cei din jur. Pentru toate acestea sunt recunoscătoare, dar mai ales pentru vocea caldă a Simonei care a reușit să o îmblânzească pe a mea.” Delia, participant program MBSR

Află aici mai multe despre Programul MBSR, scrie-mi dacă ai întrebări sau curiozități și urmărește calendarul de evenimente.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here