Cum să combați gândurile negative – 5 pași care te pot ajuta –

Trăim într-o lume agitată și complexă în care toți ne chinuim să alungăm gândurile negative. Ai un critic ambițios în minte care îți dictează că totul trebuie să fie perfect? Te îngrijorezi peste măsură, ori te lupți constant cu anxietatea, stresul sau depresia? Te zbați să nu lași stima de sine scăzută să te domine? Înseamnă că ai experimentat noțiunea de „gânduri negative”. 

Șabloanele de „gânduri negative” (sau gânduri care nu sunt necesare) pot avea efecte nedorite atunci când intră în contact cu viața de zi cu zi. Iar impactul lor este resimțit la nivelul relațiilor cu ceilalți, a sănătății, a muncii pe care o depui și… a vieții tale în general. 

Gândește-te la asta: tu „vezi” lumea prin atitudinea ta. Dacă această atitudine este predominant negativă, impactul va fi unul din aceeași categorie. De aceea, cred că e important de înțeles că nimic nu se întâmplă prin magie. Toate exercițiile necesită timp și un pic de practică pentru a avea rezultate. 

Studiile arată că lupta împotriva gândurilor negative, încercarea de a le opri sau de a le neglija nu face decât să amplifice și să înrăutățească situația. Nu cred în rețete, dar cei 5 pași de mai jos te pot ajuta să te poziționezi altfel în fața situațiilor pe care le consideri dificile.

5 pași prin care poți scăpa de gândurile negative pentru totdeauna

Pasul 1: învață să recunoști tiparele de gânduri negative

Tiparele gândurilor negative sunt repetitive. (Și total nefolositoare.) Ele sunt cauza pentru ceea ce noi numim „emoții negative”, adică depresie, anxietate, stres, teamă, rușine, ș.a.m.d. Odată ce învățăm să recunoaștem aceste tipare și să identificăm gândurile negative pe măsură ce ele apar, putem să ne și îndepărtăm de ele. Acest proces al observării este numit „dezamorsare cognitivă”. Adică exact ca atunci când, în fața unei bombe cu ceas, ai găsit firele pe care trebuie să le tai pentru a o dezamorsa.

De câte ori nu te-ai surprins gândindu-te sau spunând „Ce zi nasoală!” sau „Am avut o zi foarte proastă.”? Ei bine, gândurile acestea pot conduce către ceea ce am numi „stare de negativitate”. Problema nu este că avem gânduri negative. Problema apare atunci când credem că gândurile noastre sunt adevărate

Care sunt situațiile în care pot apărea gânduri negative?

– gânduri anxioase și îngrijorare

– auto-criticism (mai ales în cazul persoanelor perfecționiste)

– regret sau vină

– atenție focusată pe problemă, nu pe rezolvarea ei

– sentimentul de blocaj

Pasul 2: preia controlul emoțiilor tale

Dacă vei observa cu atenție, vei ajunge la concluzia că majoritatea gândurilor negative vin din două direcții: fie din atenția către evenimente trecute (poate ți-ai adus aminte de o problemă sau de orice nu a funcționat la un moment dat în viața ta), fie pentru că privești spre viitor – și atunci apare neliniștea sau frica vis-a-vis de un eveniment care s-ar putea întâmpla la un moment dat.

Pentru a prelua controlul emoțiilor tale, e nevoie să devii prezent și conștient. Pentru a fi mai prezent și, prin urmare, pentru a avea puterea să te îndepărtezi de gândurile neconstructive, trebuie doar să-ți muți atenția de la proiecțiile dinspre trecut sau viitor, la momentul prezent. Cu alte cuvinte, să îți poziționezi atenția pe percepțiile tale de acum și aici. 

Pasul 3: practică mindfulness cu regularitate

Și așa ajungem și la mindfulness.

Pentru a fi conștient de tine în momentul prezent, fii atent la respirație, la sunetele din jur, la senzația pe care o lasă aerul pe pielea ta. Simte ce ți se întâmplă și cum percepi o senzație sau o mișcare. Aceasta poate fi o modalitate de a practica mindfulness.

Este practic imposibil ca atunci când te concentrezi la momentul prezent să îți poți proiecta și gândurile negative. Poți încerca singur un astfel de experiment sau poți veni la una dintre Serile de Mindfulness.

În adâncul fiecăruia dintre noi există un spațiu care cunoaște pacea profundă. Pe măsură ce creștem, avem tendința de a ne lăsa absorbiți din ce în ce mai mult în gânduri legate de problemele noastre, de obiective, de speranțe, de temeri sau de ceea ce ne dorim. Și tindem să fim atât de ocupați, încât pierdem treptat legătura cu acest sentiment profund al cunoștinței de sine și al liniștii.

Pasul 4: întrebări care ajută pentru gânduri care nu ajută

Închipuie-ți un ocean. Fie că e soare, fie că e o furtună, chiar dacă există valuri mari la suprafață, adâncul oceanului va fi întotdeauna liniștit. Exact așa funcționează și mintea noastră. Indiferent câte temeri sau câte probleme apar, întotdeauna există înăuntrul nostru un refugiu de liniște. Prin mindfulness noi construim acest refugiu, oferind minții capacitatea de a se liniști și de a găsi cele mai bune răspunsuri la întrebările care apar.

Dar, evident (cum ar putea să lipsească?), există și unele gânduri mai „lipicioase” decât altele. Pe ele le putem „trata”, supunându-le unor întrebări precum:

  • Este acest gând util sau de ajutor?
  • Este acest gând adevărat?
  • Sau este doar o poveste mai veche pe care mintea mea o aduce la suprafață din obișnuință?
  • Acest gând mă ajută să iau măsuri eficiente?

Una dintre întrebările care îi lasă loc minții numai pentru recunoștință este „Pentru ce pot fi recunoscător în acest moment?”. Gândurile negative nu pot coexista cu posibilele răspunsuri, așa că poți face acest exercițiu în fiecare seară sau dimineață și poți constata singur efectele.

Pasul 5: fă-ți timp pentru toate cele patru etape de mai sus

Așa cum spuneam și mai sus, acești pași nu reprezintă o „pastilă” pentru un tratament rapid, ci mai degrabă creează spațiu pentru obiceiuri de lungă durată. Schimbările adevărate iau timp, dar vă pot promite că un pic de răbdare și practică vă vor ajuta să vă modificați modul în care vă raportați la universul care vă înconjoară.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here