Ce înseamnă să vezi lucrurile limpede?

De fapt, ce înseamnă a avea o viziune clară asupra lucrurilor? În fotografie, reușim să vedem limpede o imagine, atunci când avem un obiectiv clar. La fel se întâmplă și în viață, când un scop bine definit ne poate ghida atunci când lucrurile nu merg așa cum ne-am imaginat, și ne poate ajuta să navigăm prin acele momente în care ne simțim nesiguri de următorii pași.

A-ți găsi un obiectiv e o căutare și o devenire, un proces care variază de la om la om și de la context la context. De cele mai multe ori, atunci când ne dorim ceva (sau avem impresia că ne dorim ceva), ne raportăm comparativ la ceilalți, din jurul nostru sau din imaginile idilice pe care le proiectează celebritățile pe care le urmărim. Ori, a reuși să-și definești un scop personal înseamnă un proces de muncă în care devii pe deplin conștient de ceea ce îți dorești și de ceea ce este cel mai viu în interiorul tău, pentru ca mai apoi, să poți acționa în consecință.

Definirea problemei și confruntarea cu tine

„Vreau să fac copii, dar nu știu dacă îmi doresc cu adevărat sau mi-e frică de timpul care trece.”

„Aș vrea să mă mut la casă, la țară și să duc viața boemă pe care o duce X și Y.”

„Mi-ar plăcea să-mi schimb jobul pentru că simt că nu mă mai regăsesc în ceea ce fac, dar nu știu încotro să o apuc.”

„Aș vrea să ies din relația cu X, dar cred că e prea târziu să mai găsesc pe cineva, așa că mai bine stau cuminte. Măcar nu sunt singură.”

Toate scenariile de mai sus sunt probleme pe care le au unii dintre noi, atunci când se află la o răspântie. A-ți defini un obiectiv înseamnă în primul rând, să te cunoști foarte bine, să știi ce-ți place și ce nu, unde ești vulnerabil, care sunt punctele tale forte, dar care sunt și sacrificiile pe care ești dispus să le faci, care sunt valorile pe care îți sprijini acțiunile, ș.a.m.d. 

Asta înseamnă confruntarea cu tine însuți. Sau a fi conștient de tine. Cu alte cuvinte, a fi mindful. Dacă vreți să vorbim tehnic, există patru calități susținute de cercetări din domeniul psihologiei care duc la un puternic simț al scopului: conștientizare, valori, aspirații și comportamente congruente. Sună complicat, dar nu e. Vestea bună este că aceste calități pot fi alimentate cu practici simple de mindfulness, menite să activeze acești patru „piloni ai scopului”. Printre practicile acestea se numără:

  • conștientizarea, conectarea cu ceea ce este viu în interiorul tău
  • intenția, manifestată prin a vizualiza viața ta cea mai bună
  • aliniere, pentru a potrivi acțiunile cu valorile tale
  • și reziliență, pentru a te dezlipi de rigiditate, pentru a te flexibiliza.

Cum să practici conștientizarea (awerness)

Conștientizarea înseamnă pur și simplu să acorzi atenție experienței pe care o ai în timp ce o ai. Poți exersa conștientizarea propriilor simțuri printr-o meditație liniștită, luându-ți timp să observi pur și simplu gândurile, emoțiile și senzațiile fizice care apar atunci când iei în considerare viața ta. și ce înseamnă asta pentru tine. Observând gândurile, emoțiile, ideile, senzațiile, disconfortul, chiar plictiseala și orice altceva care apare, cu bunătate și curiozitate, fără a judeca, poți începe procesul de descoperire care poate duce la o perspectivă asupra scopului tău.

Sigur, e un proces care poate dura, dar niciodată nu e prea târziu să începi. Poți integra, de asemenea, practica mindfulness în viața de zi cu zi. Întreabă-te ce observi pe măsură ce te deplasezi pe parcursul zilei sau în timp ce te angajezi în tot felul de întâlniri sau alte forme de muncă. Te simți bine? Simți că muncă te energizează sau, dimpotrivă, te drenează de energie? Oare ceea ce faci tu acum îți duce sentimente de bucurie, de bunăstare sau contrariul?

A te simți viu poate lua multe forme: bucurie, absorbție, semnificație. Căutarea a ceea ce este cel mai viu în viața ta nu este doar un proces profund și frumos, ci și foarte practic. O știi când vezi sau simți. 

Într-o scurtă meditație din vacanță.

Cum să practici intenția

Intenția este capacitatea ta înnăscută de a valorifica și de a-ți îndrepta energia și efortul într-o direcție. Pare destul de simplu, dar este nevoie de multă practică pentru a-ți valorifica capacitatea înnăscută de a-ți direcționa atenția acolo unde vrei. De asemenea, este o abilitate critică pentru călătoria ta, ca om, dar și a scopurilor tale.

Stabilirea intențiilor nu este rezervată numai pentru lucrurile care țin de scopurile tale mărețe. A-ți trăi viața cu scop înseamnă de cele mai multe ori a investi intenții zi cu zi în momentele tale. Aducerea dragostei în activitățile cotidiene ale vieții de zi cu zi este o invitație pentru fiecare dintre noi să trăim în fiecare zi, cât mai frumos.

Indiferent de scop, intenția care conține și dragoste ne poate apropia de un sentiment de congruență și aliniere între ceea ce prețuim și modul în care acționăm în lume.

Cum să practici alinierea

Alinierea cu tine însuți e un alt proces complicat. După ce descoperi ce te face să te simți cu adevărat viu și după ce stabilești intențiile pentru a-ți orienta energia către încorporarea acestor lucruri în viața ta, următorul pas va fi alinierea acțiunilor tale. Ușor de spus, mai greu de făcut. A acționa într-un mod care să se alinieze valorilor noastre nu ne este la îndemână. De ce? Pentru că este foarte ușor să pierzi din vedere ceea ce este cel mai important pentru tine atunci când te afli în mijlocul taskurilor și „săgeților” din viața de zi cu zi.

Este foarte ușor să cedezi în „capcana ocupării” sau să dai prioritate nevoilor altora asupra ta – pentru a nu mai vedea pădurea de copaci. Zilele, lunile și anii trec și așa poate apărea sentimentul care dă glas întrebării: „Cum am ajuns aici? Unde mi-a trecut timpul? ”.

Este util să consideri că toate deciziile și acțiunile pe care le iei, te ajută, în cele din urmă, să înțelegi mai bine ce înseamnă alinierea pentru tine. Și, aviz amatorilor, însăși sentimentul de a nu te simți aliniat cu tine, este punctul de plecare absolut necesar pe calea alinierii depline cu scopul tău.

Cum să practici reziliența

Despre reziliență voi scrie câteva articole separate, pentru că e un subiect care merită „decojit” în mai multe părți. Dar ce e bine să reții e că reziliența înseamnă, conform Lindei Graham, capacitatea de a învăța să te ferești de adversități, să te adaptezi și să prosperi, în ciuda hopurilor pe care le poți întâlni pe parcurs.

Învățarea rezistenței este extrem de importantă pentru realizarea scopului tău, deoarece îți permite să parcurgi cu grație și eficiență provocările pe care cu siguranță le vei întâmpina pe parcurs. Provocările și întârzierile sunt inevitabile. Voi merge până la a afirma că sunt necesare: te obligă să te redefinești și să te conectezi la scopul tău într-un mod și mai semnificativ. Acesta este motivul pentru care ultimul pilon al realizării scopului tău este capacitatea de a folosi rezistența pentru a reveni la obiectivul tău atunci când simți că îți pierzi calea.

Ca să reiau ce-am scris mai sus, poate sună complicat, dar nu e. Vă asigur că le putem face pe toate, numai să fim deschiși. 

Zile frumoase să aveți și abia așteptă să ne reîntâlnim aici, pe blog, online sau în studioul de mindfulness. Iar dacă aveți întrebări, nu ezitați să-mi scrieți. Vă răspund cu plăcere. 

Citește, pe aceeași temă, și:

 A savura

Cum trecem mindful prin anxietate

Cum poți să îi ajuți pe ceilalți practicând mindfulness

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here