Cum poți să îi ajuți pe ceilalți practicând mindfulness

– Cred că e degeaba dacă din toată casa, practic doar eu mindfulness.

– Ba nu e deloc. O să-ți explic. 

Cercetările arată că orice formă de meditație aduce beneficii nu numai celor care le practică, dar și tuturor celor din jur – indiferent dacă sunteți în aceeași casă sau vă conectați online, într-o ședință pe Zoom sau pe Skype. 

Suntem emoții…

Suntem oameni, dar suntem construiți și definiți de emoțiile noastre. Ba mai mult decât atât, există atâtea culturi, tradiții spirituale și studii sociale sau în neuroștiință care ne demonstrează că emoțiile noastre, pozitive sau negative, sunt contagioase. Ne molipsim la fel de repede dacă cineva râde cu poftă, pe cât de repede ne întristăm dacă cineva suferă în apropierea noastră. Iar COVID-19 a făcut ca distanțarea socială să ne pună în dificultate relațiile interumane directe, însă nu a putut reduce modul în care emoțiile noastre se transmit. 

Ați vorbit recent cu cineva care părea calm și v-a dat și vouă o stare de bine? Sau, dimpotrivă, ați vorbit la telefon cu o persoană anxioasă și cu o stare de neliniște și brusc ați simțit și voi că deveniți neliniștiți? 

Ei bine, așa arată transferul de emoții.

Pentru mine, revelația a venit prima dată în urmă cu câțiva ani, când abia descopeream practicile de meditație. În zilele când practicam mindfulness îmi era mult mai ușor să-mi păstrez calmul, să vorbesc și să înțeleg, iar acest lucru îmi îmbunătățea consistent relația cu ceilalți. Apoi, mi-a devenit și mai clar când am citit cercetările despre reziliență și am descoperit că unul dintre cei mai buni predictori ai rezilienței în rândul copiilor care suferă de diverse traume este prezența unui adult care să îi îngrijească, plin de compasiune șirăbdare. Ecuația devine simplă: dacă avem lângă noi pe cineva care e calm și echilibrat, vom beneficia și noi crescând într-un mediu potrivit nevoilor noastre. Așa cum spuneam și mai sus, noi, oamenii, suntem emoții.

… iar emoțiile sunt contagioase

O veche zicală spune că suntem media celor cinci oameni cu care petrecem cel mai mult timp. Foarte adevărat! Zilele acestea poți considera că nu contează doar persoanele cu care te întâlnești cel mai des fizic, ci și persoanele cu care păstrezi relații apropiate, inclusiv pe rețelele de socializare.

Și poate tocmai pentru că ne este îngrădită libertatea de mișcare și suntem constrânși la această distanțare socială, avem nevoie mai mult unii de alții și împreună, de emoții pozitive. Nu întâmplător am ales să fac sesiunile de mindfulness online, de 3 ori pe săptămână, gratuit și fără nici un fel de constrângere. 

Mi-am dat seama că, inclusiv în cadrul familiilor unde doar unul dintre membrii practică mindfulness, meditația reușește să îi influențeze și pe ceilalți ai casei. Părinții care practică mindfulness (chiar dacă partenerii lor sau copiii își dau ochii peste cap) fac întreaga familie mai fericită, aducând cu ei liniștea, calmul, o comunicare mai bună și un grad crescut de reziliență. Iar starea de spirit din casă se îmbunătățește incontestabil. Pe testate! 

Mă găsiți pe covorașul de meditație oricând aveți nevoie de o gură de aer proaspăt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here