Mindful eating – sau a mânca conștient

Zilele trecute am făcut dulceață de vișine. Cu răbdare și cu atenția așezată doar asupra momentul prezent. M-am bucurat de procesul acesta și apoi i-am chemat pe ai mei să ne bucurăm împreună și să mâncăm conștient pâine cu unt și cu dulceață făcută în casă.

La un nivel fundamental, cu toții știm ce alimente trebuie să mâncăm și ce nu e indicat să avem prin frigider pentru a duce o viață sănătoasă sau pentru a pierde în greutate. „Mâncați cât mai multe legume și fructe proaspete, evitați zahărul, beți multă apă și consumați porții mai mici”. Vă sună cunoscut și pare simplu, nu-i așa? Și totuși, există încă milioane de oameni supraponderali în întreaga lume.

Realitatea e alta decât pe hârtie pentru că problema nu este întotdeauna informația, ci respectarea cu strictețe a ei.

Ne îndreptăm atenția către o gogoașă cu multă ciocolată înainte de a ne gândi la un măr, sau mâncăm o pungă întreagă de chipsuri în loc să ronțăim niște legume proaspete. Numai că trebuie să vă mărturisesc ceva: mintea noastră este extrem de puternică dar, atunci când este lăsată neantrenată, poate deveni neputincioasă în fața ispitelor, fie că mâncăm o pizza întreagă, că acumulăm datorii sau că intrăm într-un ciclu recurent de relații romantice toxice. Cauza din spatele tuturor acestor comportamente de auto-sabotare este aceeași – mindlesness, opusul lui mindfulness și care se traduce în imposibilitatea de a trăi conștient, în prezent.

Cum putem mânca mindful?

A mânca atent, conștient, este o tehnică care vă ajută să câștigați controlul asupra obiceiurilor voastre alimentare. Ba, mai mult, câteva studii au demonstrat că promovează pierderea în greutate, reduce consumul de „ronțăială între mese” și vă ajută să vă simțiți mai bine.

Acest articol explică ce este alimentația atentă, cum funcționează și ce trebuie să faci pentru a începe. Mindful eating sau mâncatul conștient se bazează pe un concept foarte vechi, budist, și se referă la utilizarea atenției pentru a atinge o stare de conștientizare deplină a experiențelor, poftelor și a indicilor fiziologici atunci când mănânci.

În mod fundamental, alimentația atentă presupune:

  • Să mâncați încet și fără distragere
  • Să ascultați indiciile fizice ale foamei și să mâncați doar până când simțiți că v-ați săturat
  • Să deosebiți între adevărata declanșare a foamei și alte elemente care vă invită la masă (cum ar fi plictiseala, nervii, stări emoționale, lipsa de activitate, etc.)
  • Să vă implicați pe deplin simțurile atunci când mâncați, observând culori, mirosuri, sunete, texturi și arome
  • Să alegi doar elemente hrănitoare și nutritive pentru hrană
  • Să observați efectele pe care mâncarea le are asupra sentimentelor și figurii voastre
  • Să apreciați mâncarea pe care o aveți în față

7 pași prin care să începeți să mâncați (mai) conștient?

Cultivarea unei abordări conștiente a mâncatului necesită timp – nu veți putea să deveniți 100% conștienți după ce ați citit acest articol. E nevoie de răbdare, de exercițiu și de înțelegere, însă scopul este să începeți să încorporați aceste practici în viața de zi cu zi, cât mai mult posibil, până când aceste practici devin obiceiuri sănătoase.

Ce puteți face așadar, concret? 

1. Așezați-vă la masă, nu în fața televizorului. Puneți deoparte laptopul, telefonul și orice altă distracție și savurați masa în liniște.

2. Faceți ca farfuria să pară atrăgătoare – așezați o farfurie și tacâmuri frumoase, astfel încât să vă antrenați mintea să aștepte cu nerăbdare și să vă concentrați pe experiența culinară. Și, nu uitați, că înainte de a simți gustul, „mâncăm” cu privirea.

3. Explorați ce mâncați cu curiozitate și deschidere – observați, mirosiți, gustați pe îndelete, acest lucru vă va împiedica să mâncați în mod haotic, pe pilot automat sau să ronțăiți mai târziu. O să fie savuroasă masa.

4. Încetiniți ritmul – așezați jos furculița între îmbucături, respirați adânc și concentrați-vă pe mestecarea mâncării.

5. Fiți recunoscători pentru acest moment – exprimați-vă recunoștință (verbală sau non-verbală) pentru faptul că aveți o masă delicioasă și caldă în fața voastră.

6. Fiți prezenți din timpul mesei – opriți-vă o dată sau de două ori în timpul mesei pentru a vă întreba „mi-e încă foame”? Dacă vă simțiți stomacul plin în proporție de 75%, încetați să mâncați, indiferent dacă ați terminat sau nu tot din farfurie.

7. Meditați – ascuțiți-vă și antrenați-vă mintea în afara meselor, pentru a vă ușura alimentația. Puteți începe cu orice meditații pentru începători valabile în aplicațiile mindfulness pe telefon.

Poftă bună!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here