A savura

A SAVURÁ, savurez, vb. I. Tranz. A faceceva pe îndelete și cu plăcere, pentru a-i simți bine gustul. ♦ Fig. A se bucura în tihnă de ceva, a se delecta, a se desfăta. – Din fr. savourer.

Citeam un articol pe Mindful.org despre cum să te împrietenești cu emoțiile tale și mi-a răsărit ideea asta: mindfulness nu ne protejează de emoțiile noastre, de frică, de anxietate sau de durere. Ceea ce face însă practica mindfulness este să ofere instrumente pentru a descâlci și gestiona emoțiile pe care le trăim. Iar mindfulness zilele astea se poate traduce în multe feluri. Și într-un verb care îmi place mie: a savura.

Autoizolarea ne împinge în marginile noastre. Unii facem față adâncindu-ne mai mult în muncă. Alții îți găsesc liniștea învățând tot felul de lucruri noi. Alții gestionează neclaritatea și incertitudinile gătind și mâncând. Câți oameni, atâtea variante. Ce cred eu însă că ni se întâmplă zilele acestea poate fi „vindecat” și prin savurarea momentelor. 

Coacerea unei banana bread (că tot e la modă zilele astea) poate însemna niște acțiuni pe fugă sau o oră de mindfulness, în care, cu muzica preferată, amestecăm ouăle, făina și untul cu toate emoțiile noastre. Un sfert de oră de mâncat un sandviș în fața televizorului poate fi transformat într-un sfert de oră de mindful eating, în care te concentrezi pe gustul fiecărui ingredient în parte.

Savoare și mindfulness

A savura și a practica mindfulness sunt două noțiuni distincte, însă fac parte din aceeași familie. Dacă definiția dată de Jon Kabat-Zin este „a da atenție într-un mod special unui scop, în momentul prezent, fără a judeca”, înseamnă că, în teorie, mindfulness este spațiul în care bucuria întâlnește durerea, într-o rază largă de acceptare. 

În același timp, a savura se traduce prin a fi părtaș, selectiv, la ceea ce te bucură, la ceea ce te încântă, care îți aduce satisfacție în momentul prezent și îngăduie atenției să danseze între ceea ce savurăm și modul în care ne simțim. Astfel, practica mindfulness adâncește și susține savurarea, ba chiar deseori, conduce direct la ea. Există cercetători care cred că aceste concepte se suprapun în mod natural și că acest lucru s-a reflectat în rădăcinile sale istorice în budism.

Cum să mă bucur mai mult?

Anxietatea în fața necunoscutului poate schimba ritmul și intensitatea vieții noastre. Întrebarea care răsare este: „Cum să mă bucur mai mult?”. Primul pas pe care îl poți face pentru a savura lucrurile pe care le faci este să încerci mai puțin și mai simplu. De cele mai multe ori, a face lucrurile simplu, pe rând, conștient și cu răbdare poate fi transformator. 

Zilele astea, vrem nu vrem, cred că reflectăm mai mult, cred că ne așezăm mai mult în noi și ne sondăm mai profund. De aceea, cred că e bine să reflectăm și asupra „savurării”, fie că vorbim despre un moment, despre o întâlnire sau despre a savura ceva bun. 

Ca să te bucuri mai mult, trebuie să descoperi cum poți face mai puțin.

De exemplu: care este primul lucru pe care îl faci când te trezești dimineața? Dacă verifici mesajele pe telefon, încearcă să faci ceva diferit. Poate încerci să scrii într-un jurnal un motiv pentru care ești recunoscător sau modul în care te simți. Sau încearcă să stai liniștit(ă), păstrându-ți curiozitatea legată de respirația ta, de corpul tău, de sentimentele și gândurile tale.

Practici simple pentru a savura momentul (când ești în casă):

  • Ia câteva mini-pauze de savurare, pe tot parcursul zilei;
  • Încearcă scurte sesiuni de yoga sau cardio;
  • Citește câteva poezii sau începe o carte dintr-un gen pe care nu îl citești în general;
  • Invită pe cineva la o conversație reală (poți folosi chestionarul lui Proust, ca punct de pornire);
  • Ascultă muzică clasică (are o putere fantastică de armonizare).

Să fiți bine!

Surse bibliografice: Mindful.org, TheMindfulnessCircle.com, PsichologyToday.com.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here