Cum și de ce să-ți exersezi recunoștința

Practicarea recunoștinței poate avea un efect pozitiv atât asupra corpului, cât și a minții. Probabil ați auzit deja de celebrele „jurnale ale recunoștinței” sau „caiete de gratitudine”, dar știți care sunt beneficiile unei astfel de manifestări, în mod constant?

Practicarea recunoștinței poate avea un efect pozitiv atât asupra corpului, cât și a minții. Probabil ați auzit deja de celebrele „jurnale ale recunoștinței” sau „caiete de gratitudine”, dar știți care sunt beneficiile unei astfel de manifestări, în mod constant?

Ce este recunoștința?

Gratitudinea sau recunoștința a început să fie din ce în ce mai practicată și mai apreciată datorită beneficiilor pe care le aduce în viața celor care practică această formă de mindfulness. Robert Emmons, profesor de psihologie și cercetător în cadrul Universității din California, explică faptul că există două componente cheie ale practicării recunoștinței:

  • pe de o parte, afirmăm lucrurile bune pe care le-am primit
  • pe de altă parte, recunoaștem rolul benefic pe care îl joacă alți oameni în cadrul vieții noastre

Într-un studiu desfășurat recent, cercetătorii au examinat creierul participanților care au fost întrebați cât de recunoscători s-ar simți în scenarii ipotetice în care persoane străine le-ar salva viața. Astfel, ei au descoperit că, „atunci când participanții au raportat sentimente recunoscătoare, creierul lor a arătat activitate într-un set de regiuni situate în cortexul pre-frontal medial, o zonă în lobii frontali ai creierului unde se întâlnesc cele două emisfere. Această zonă a creierului este asociată cu înțelegerea perspectivelor altor persoane, empatie și sentimente de ușurare.”

O astfel de concluzie poate conduce ușor către faptul că practicarea recunoștinței poate avea un impact pozitiv asupra sănătății noastre mintale în timp.

Cum să îți exersezi recunoștința

Scrieți o scrisoare, un e-mail, un mesaj în care vă exprimați recunoștința. Creați o conexiune cu o persoană și împărtășiți cu ea un motiv pentru care simțiți gratitudine sau pur și simplu afirmați-vă aprecierea pentru că există în viața voastră.

Un alt mod prin care vă puteți consolida capacitatea de recunoștință este păstrând un jurnal de recunoștință. Puteți face acest lucru zilnic, o dată pe săptămână sau ori de câte ori simțiți nevoia. Iată cum puteți face acest lucru în 4 pași simpli:

  • Alegeți-vă o agendă sau un caiet pe care să-l țineți aproape de voi, pe birou sau pe noptieră.
  • Notați până la cinci lucruri pentru care vă simțiți recunoscători. Forma fizică este foarte importantă; sfatul meu este să nu faceți doar acest exercițiu doar mental, în mintea voastră.
  • Lucrurile pe care le enumerați pot avea o importanță relativ mică („am reușit să mă plimb azi 20 de minute”, „am împrumutat cartea aceea pe care voiam s-o citesc de multă vreme”) sau, dimpotrivă, foarte mare („am născut un copil sănătos”, „am
    reușit să cumpăr mașina pe care mi-am dorit-o”).
  • Scopul exercițiului este să vă amintiți o experiență pozitivă, să vă readuceți aproape amintirea unei persoane dragi sau al unui eveniment care v-a făcut să vă simțiți fericiți la un moment dat, apoi să vă bucurați de emoțiile bune care vin la pachet cu exercițiul de recunoștință.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here