Ai o zi proastă sau e burnout?

Din experiență vă mărturisesc, este o mare diferență între a avea o perioadă mai proastă, cu zile gri și lipsă de chef (perioade prin care trecem cu toții) și a suferi de burnout – un sindrom al oboselii cronice. Burnout este o stare care te împiedică să faci… orice. Închipuiți-vă o țeavă crăpată în baia voastră din care se picură apă de câțiva ani buni. Într-o zi, presiunea va fi atât de mare încât țeava se va rupe și apa va năvăli provocând dezastre majore în casa voastră. 

Poate nu este chiar cea mai fericită comparație, însă este una necesară și foarte ușor de imaginat. Iar burnout-ul este o problemă care trebuie tratată cu toată seriozitatea. Nu e doar o perioadă de câteva zile proaste, ci fiecare zi devine din ce în ce mai gri, fără să puteți găsi un motiv bine articulat pentru felul în care vă simțiți. După o zi rea, vine o săptămână rea. Câteva săptămâni rele conduc către o lună în care vă simțiți deplorabil. Și când nu mai puteți vedea proverbiala „luminiță de la capătul tunelului”, ar trebui să vă îndreptați către găsirea unor soluții.

Cum recunoașteți semnele burnout-ului?

Este una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le primesc și la care există mai multe răspunsuri. Dacă învățați să recunoașteți apariția momentelor de burnout, puteți minimiza efectele și le puteți preveni. 

Scenariul în care vă simțiți extenuați și simțiți că nu mai puteți face față provocărilor de la locul de muncă este cel mai des întâlnit. Aud deseori expresii precum „simt că nu mai apare soarele”, „nu mă mai simt în stare de nimic” sau „aș vrea doar să stau acasă și să mă odihnesc”. Când începi să te simți demotivat la muncă sau în relația cu ceilalți, acesta este un prim semn al burnout-ului. Lipsa puterii de concentrare este un alt semnal de alarmă: când nu mai reușești să faci într-o zi ceea ce altă dată ai fi reușit în doar câteva ore; când te simți secătuit de energie, iar luni dimineața este o adevărată corvoadă să te trezești.

Vă puteți descoperi în toate aceste elemente sau doar în câteva, însă sentimentul general este acela că „nu te simți la locul tău”, nu te simți bine cu ceea ce faci și simți nevoia să schimbi, să revii la „vechiul tu”.

Sunt două lucruri (foarte simple) pe care le poți face în favoarea ta pentru a preveni sindromul de burnout. Unul dintre ele este luxul de a-ți acorda un pic de timp pentru tine. O oră în care nu răspunzi la telefon sau la emailuri, în care te gândești sau visezi cu ochii deschiși, te bucuri de o cafea cu tot ce are ea mai bun (gust, parfum, delicatețe, oameni pe lângă), citești, miroși niște flori, alegi legume în piață, faci o baie caldă, dormi, asculți muzică, te uiți la un film. Adică faci ceea ce îți face ție plăcere.

Al doilea lucru pe care îl poți face este să practici mindfulness. Să meditezi activ. Câte 10 minute, de două ori pe zi și vei vedea efectele negreșit, după primele sesiuni. Mindfulness este o practică care vă va ajuta să reduceți stresul zilnic, să deveniți mai atenți la emoțiile voastre și să vă ascultați inima, mintea și corpul. 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here